Ing. Antonín Seidl
Cyklistická doprava je neodmyslitelnou součástí dopravy jako celku a nositelé této dopravy - cyklisté, jsou řidiči a účastníky provozu na pozemních komunikacích se všemi právy a povinnostmi z toho vyplývajícími. Od jiných účastníků provozu se příliš neliší mírou své ukázněnosti, resp. neukázněnosti, často jsou i viníky i oběťmi dopravních nehod. Poslední dobou s rozvojem cyklistické dopravy sílí kritika i na chování cyklistů především z hlediska ochrany chodců. Rychlý a relativně tichý dopravní prostředek, kterým jízdní kolo je, může v kombinaci s neukázněným řidičem - cyklistou znamenat vážné ohrožení bezpečnosti provozu a chodců zejména. Nutnou podmínkou pro zajištění bezpečné cyklistické dopravy a její přiměřenou preferenci je odpovídající a jednoznačná právní úprava provozu a také stanovení podmínek upravujících navrhování bezpečných komunikací pro cyklisty. S přihlédnutím k tomu je nutno ocenit vydání technických podmínek zaměřených na tuto problematiku a přinášejících základní řešení vycházející ze stávající legislativy a respektující příslušné technické předpisy. Zmíněným TP je věnován samostatný článek; tento příspěvek se ve stručnosti zaměřuje na některé otázky související zejména s právní úpravou a problémy, které se projevily i při zpracování uvedených technických podmínek. Zákonem, na který se dále odkazuje, se rozumí zákon č. 361/2000 Sb. (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů.
Dopravní značka IP 20a „Vyhrazený jízdní pruh“ a IP 20b „Konec vyhrazeného jízdního pruhu“
Při posuzování podmínek pohybu cyklistů ve společném prostoru s motorovou dopravou je zřejmé, že stávající právní úprava provozu na pozemních komunikacích zde není úplně jednoznačná a bez vad. Nedostatečná úprava povinností řidičů ve vztahu k cyklistům (zejména při odbočování) pohybujícím se v hlavním prostoru a vyhovující úprava ve vztahu k řidičům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu se promítla v převažujícím způsobu dopravního označení komunikací pro cyklisty. V praxi (a ve zmíněných TP) převažuje způsob označení jízdního pruhu pro cyklisty v hlavním prostoru užitím dopravní značky č. IP 20a „Vyhrazený jízdní pruh“ se symbolem značky č. C 8a (Stezka pro cyklisty). Určitým nedostatkem takové úpravy však je, že užití vyhrazeného jízdního pruhu není povinné, dá se však předpokládat, že cyklisté jej ve vlastním zájmu maximálně využijí.
Vedení komunikace pro cyklisty se označuje jako stezka pro cyklisty (dopravní značka č. C 8a), případně jako stezka pro chodce a cyklisty (v případě společného provozu - dopravní značka č. C 9a nebo č. C 10a). V případě křížení nebo napojení takové komunikace na jinou pozemní komunikací se vztahuje na cyklistu ustanovení zákona o vjíždění na pozemní komunikaci a platí zde povinnost dát přednost v jízdě (§ 23 odst.1 zákona). Tuto povinnost je žádoucí zdůraznit vodorovným značením (symbolem dopravní značky č. P 4, značkou č. V 6a nebo případně č. V 6b); v odůvodněných případech i svislým dopravním značením (dopravní značkou č. P 4, případně č. P 6). Některé změny týkající se cyklistů přináší novela zákona provedená zákonem č. 411/2005 Sb. Nově platí, že před vjezdem pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy (§ 58 odst.7 zákona). Tato nově stanovená povinnost je poněkud paradoxně přísnější než povinnost dát přednost v jízdě při vjíždění na pozemní komunikaci. Uvedená novela rovněž nově upravuje vztah odbočujících řidičů vůči cyklistům. Jedná se o novou úpravu povinnosti při odbočování na signál s plným kruhovým světlem „Volno“. Zde nyní platí povinnost dát přednost v jízdě cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty (§ 70 odst.2 písm. c) zákona). Řešení je však zúženo pouze na křižovatku s provozem řízeným světelnými signály a je na zvážení, zda taková úprava nepředstavuje problém v době, kdy provoz na křižovatce není světelnými signály řízen.
Označení jednosměrné pozemní komunikace s provozem cyklistů v protisměru
V některých případech se jeví jako jediná možnost vedení provozu cyklistů v protisměru jednosměrné komunikace. Taková úprava samozřejmě není bez problémů. Je žádoucí k ní přistupovat jen v odůvodněných případech a na dopravně méně významných komunikacích. Jízdní pruh pro cyklisty musí být zřetelně vyznačen vodorovným a označen svislým dopravním značením. Pro vyjádření takové skutečnosti a vyznačení situování jízdního pruhu pro cyklisty se sjednotilo užití dodatkové tabulky v určeném provedení. Úprava přednosti v jízdě musí být v takovém případě označena i v protisměru jednosměrné komunikace (byť jen pro účel výjezdu cyklistů). Určité pochybnosti ostatních řidičů o vedení jednosměrného provozu zde bohužel nelze vyloučit. V souvislosti s výše zmíněnou nejnovější novelou zákona o silničním provozu lze zmínit další změnu týkající se povinností cyklistů. V zájmu zvýšení bezpečnosti cyklistů se nově stanoví povinnost užití ochranné přílby pro cyklisty mladší 18 let (§ 58 odst. 1 zákona) a povinnost užít za snížené viditelnosti stanovené osvětlení (§ 58 odst. 5 zákona).
EDIP s.r.o.
Pařížská 1230/1, 301 00 Plzeň
www.edip.cz, e-mail: edip@edip.cz EDIP s.r.o. dopravní inženýrství Česká silniční společnost webdesign Vendys graphics